Followers

jom klik klik

Monday, December 20, 2010

Tips-persahabatan-kekal


Semua orang pasti mempunyai sahabat, kawan, teman, member dan macam-macam lagi lah gelaran yang dipanggil. Aku pernah baca tips ni dekat satu laman web, tapi dah lupa dekat mana. Takpe, yang penting aku nak share dengan korang apa yang aku dapat.


Minat yang sama sangat penting dalam persahabatan. Kalau dalam sesebuah persahabatan tuh takde persefahaman dan minat yang sama, memang takkan kekal sesuatu persahabatan tuh. Contohnya, kalau seseorang tuh suka sangat dengan barang yang terkini. Tapi berbeza dengan kawan dia. Kawan dia minat simpan barang antik. Haaaa, kat situ dah nampak perbezaannnya.

Perbezaan minat akan menimbulkan pergaduhan suatu hari kelak.

Perilaku yang baik juga penting dalam diri kita dan diri kawan kita. Kalau dedua perangai tak senonohh, memang pengakhirnya jugak berpisah. Kita kena saling ingat-memperingati antara satu sama lain.


Ramai jugak yang pernah cakap, pemilihan kawan pun penting! Sebab kawanlah yang melambangkan masa depan kita.


Inii yang paling penting! Kita sebagai kawan, kita kenalah terima kekurangan kawan kita. Setiap manusia memang akan ada kekurangan dan kelebihan masing-masing! Kita sendiri pun ada kekurangannya. Bukan kita ni perfect sangat!

Mungkin kita akan berbangga dengan kelebihan kawan kita, tapi jangan sesekali kita takboleh terima kekurangan dia.

Kadang-kadang pahit jugak nak terima pendapat orang tentang diri kita. Tapi inilah yang kita perlu terima hakikatnya. Kita boleh bagi pendapat kita tentang kawan kita terhadap dia. Kita juga harus terima pendapat orang lain tentang diri kita.

Tapi sekarang sangat berbeza! Bila kita bagi pendapat kita dekat orang, memang semuanya ada saje yang tak betul. Itulah manusia kan..
Sebagai sahabat yang paling rapat, mestilah kita akan tahu tentang keaiban sahabat kita. Maka, kita perlu menjaga maruah sahabat kita. Jangan sesekali kita bongkarkan keaiban rakan kita walaupun kita bergaduh atau berselisih faham.

Mak aku selalu kata, kalau kita jaga aib orang, pasti orang jugak akan jaga aib kita!
Bak kata orangg " Im all ears!". Ni lah
kata-kata yang selalu aku dengar. Bila ada masalah je, pasti lah kenkawan aku cakap macam gituhhh. Banyak lagi perkataan yang selalu kita dengar, contohnya, " I want to borrow your ears", " Nak pinjam bahu kejappp!" dan macam -macam lagi.

Inilah yang kita patut amalkan. Bila saha
bat kita mengalami masalah dan ingin bercerita, dengarlah keluhan hati kenkawan kita. Supaya ni dapat kurangkan sikit bebanan mereka.


------------------------------------------
--------------------------------------------

Kalau korang nak tahu, ibu bapa lah yang dapat tengok kawan kita yang mana satu sesuai berkawan dan yang mana satu tidak. Jadi, bila ibu bapa dah bagi nasihat, dengarlah nasihat mereka okay!
Kalau korang ada kisah pahit manis
dengan kenkawan korang, jom lah kongsi dengan aku! Cehh, aku takdelah PRO dalam ni. Tapi aku ada lah jugak pengalaman pahit dan manis aku.


Lagi satuu, akhir sekali nihhh, kalau boleh takpayah lah wujud " BESTFRIEND" dalam kamus hidup korang! Berkawan je dengan semua orang. Ataupun kalau korang nak sangat ada wujudnya perkataan "BESTFRIEND" dalam hidup korang, korang anggaplah semua kawan korang tuh BESTFRIEND korang!

kredit kepada
http://diarylovelisa.blogspot.com/search/label/Tips

4 comments:

~bebunga LILY~ said...

like this One~~

Music of Heart said...

like like like like this one too!! (^,^)

Pinung is VizarD said...

wah betol ni tips..tak tipu..

Lovely Bella said...

hehehe.. thanks for the tips.. moh kt bersahabat!

Just Click

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...